08 december, 2012

Lucka #8 Väggen - Marlen Haushofer



"Förbluffad sträckte jag ut handen igen och vidrörde någonting glatt och svalt: ett glatt, svalt motstånd på ett ställe där det inte kunde finnas något annat än luft. Tveksamt försökte jag en gång till, och åter vilade min hand som på en fönsterruta." 

Den mest fascinerande bok jag någonsin läst och jag vågar nästan tro att det kommer att förbli så. Aldrig har jag blivit så drabbad av ett livsöde beskriven i litteraturen. En kvinna, som befinner sig hos några vänner i en stuga i Österike, vaknar en morgon och upptäcker till sin fasa att det rakt genom alplandskapet löper ett fenomen hon väljer att kalla Väggen. Allt djurliv på andra sidan har dött. Hon förstår att hon är den enda överlevande kvar och under två år följer jag hennes inre och yttre kamp för överlevnad. Djuren blir hennes enda sällskap och hon hyser stor kärlek och respekt för varje levande varelse runtomkring henne. Väggen förblir lika gåtfull.  Efter två år tar pappret hon skriver sina anteckningar på slut, ingen får någonsin veta mer. Har du inte läst den, läs den! Lyssna till Embees Solitaria under tiden och du får en upplevelse du aldrig glömmer!

/Marianne
Lucka 8 i funkias inspirationskalender är nu öppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar