19 december, 2012

Lucka #18 - Olaf Eliasson


Olafur Eliasson är nog världens hetaste konstnär just nu. Bilden ovan visar hans verk The weather project som hade över en miljon besökare i Tate modern i London. Eliasson vill att hans konstverket är något som genererar en sinnlig upplevelse snarare än ett objekt man betraktar. Istället för en tavla eller en staty, gör Eliasson en installation som ger en känsla och som triggar sinnen.

Eliassons konst inspirerar mig till att som landskapsarkitekt fråga mig vilken upplevelse jag vill skapa. Utvecklingen inom landskapsarkitektur har gått ifrån något man betraktar till något man använder och nu tror jag att landskapsarkitektur kommer allt mer handla om något man upplever.

Moderna museets intendent Daniel Birnbaum har flera gånger skrivit i Eliassons böcker och de verkar vara polare. De gör att jag har förhoppningar om att hans konst snart kommer till Stockholm.
Häng med då!
/Felix
Lägg till bildtext
Lucka nummer 18 i Funkias inspirationskalender är nu öppen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar