20 februari, 2012

Första dagen

Hej, jag heter Felix och idag var min första dag här på Funkia. Det känns bra, Frida har visat kontoret och bjudit på österrikisk gulaschsoppa.

Jag är peppad på mina arbetsuppgifter och på landskasparkitektur generellt. Just nu funderar jag ofta på hur vi landskasparkitekter kan skapa upplevelser genom vår design. Konstnären Olafur Eliasson är en person som inspirerar mig och han framkallar upplevelser genom att avbilda naturfenomen. Ett av hans mest uppmärksammade verk, The Weather Project, installerades på Tate modern i London 2003 och föreställde en sol.

















© Studio Olafur Eliasson

Danska landskasparkiteken Stig L. Andersson har intressanta tankar kring hur landskapsarkitekter kan transformera väderfenomen till sinnliga upplevelser i staden. På hans kontors hemsida, www.sla.dk , kan man finna projektbeskrivningar och även artiklar skrivna av Andersson.


ha en fin dag
/Felix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar