20 mars, 2011

En dag i idrottens tecken


Idag har det verkligen varit en dag i idrottens tecken! Dagen började med en löprunda i Villa Borghese innan jag begav mig ner på stan för att titta på Roma Maratona. Det var med andra Roms 17:e marathon idag på "tutte le strade" och det var ultimat väder för ett långlopp - 15 grader och molnigt med en sol som tittade fram då och då. Jag tycker alltid att det är lika fascinerande att se hur städer blir till stora arenor vid sådana här tillfällen. Vägar stängs av för trafik, invånarna beger sig ut på gatorna och står och hejar (på italienska Vai, vai, vai!) och alla är glada! Idrotten har verkligen en unik förmåga att ena människor, likaväl som den kan dela ibland...

Efter att ha följt loppet från Piazza del Popolo, Piazza di Spagna, Fontana di Trevi så begav jag mig bort till Colosseum där målgången var. Snacka om effektiv sightseeing-tur för löparna, om de nu hann titta så mycket utefter vägen. Från Colosseum begav jag mig sedan vidare för att titta på fem idrottsytor. Alla var tyvärr inte möjliga att ta sig in på men jag fick ändå sett några bra studieobjekt så nu ska jag sätta mig ner och skriva efter dagens alla intryck!


1 kommentar:

  1. Wow massa sport! Du kommer komma hem helt vältränad, metalt som fysiskt. Kul att du bloggar så mycket =). Nu kan vi följa alla bravader. Vi saknar dig på kontoret.

    SvaraRadera