30 augusti, 2012

Universum ljus och 4d-modellen

Igår fick jag lära mig av Kunskapskanalen i serien "Universum" att ljuset är universums fullskaliga planritning. Den berättar för oss hur hela universum är gestaltad och hur hela universum någonsin har gestaltats. Universums ljus är alltså en enda stor 3d-modell, vilken samtidigt berättar sin egen historik, och vipps lever vi faktiskt direkt i universums 4d-modell! Fascinerande tanke.

En annan intressant lärdom på temat universums ljus berättar att det var små små variationer i ljusets begynnelse som ledde till att det bildades stjärnor, himlakroppar, galaxer och planeter och allt det som finns runtikring oss. Utan dessa pyttepyttesmå variationer hade allt universums stoff spridit ut sig helt jämnt över tomrummet och vår värld hade definitivt sett betydligt tristare ut. 

Och slutsats av kvällens tv-tittande blev följande: Vi lever i en gigantisk 4d-modell, där små små variationer av något väldigt litet kan förändra ett helt universum. 

Då gör det ju inget om jag fortsätter med mitt småpysslande innan jag somnar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar